شمش طلا سوئیسی پمپ

در دنیا شرکت های مختلفی دست به تولید انواع شمش با استفاده از فلزات گرانبها از جمله طلا زده اند و هر کدام از آنها بسته بندی و انواع وزن را دارا هستند. در این میان یکی از معتبر ترین و در عین حال محبوب ترین برند های شمش، شرکت پمپ (PAMP) است. در این مقاله قصد داریم تا این شرکت و انواع شمش طلای تولید شده توسط آن را معرفی و بررسی کنیم.

شمش سوئیسی چیست

شرکت پمپ در سال ۱۹۷۷ و در تیچینو سوئیس تاسیس شد. نام شرکت پمپ (PAMP) مخفف عبارت فرانسوی produits artistiques métaux précieux به معنای “محصولات هنری، فلزات گرانبها” است . موسس آن محمود قاسم شکرچی (Mahmoud Kassem Shakarchi) با بهره گیری از پتانسیل گسترده تولید و نبوغ این شرکت که در سراسر جهان به آن قدرت میداد دست به تولید یکی از پیشروترین نمونه های برند شمش زد.

پس از درگذشت او، کارما و ماروان، فرزندان او این تجارت خانوادگی را با هدف بدل شدن به پیشگام ترین   شرکت در زمینه فلزات گرانبها ادامه دادند. اکنون سومین نسل از این خانواده در حال اداره این شرکت هستند.

بانو فورتونا

از سال ۱۹۷۹ شرکت پمپ تصمیم گرفت تا برای شمش های خود طرحی انتخاب کند. آنها به این نتیجه رسیدند تا فورتونا (Fortuna)، ایزدبانو یونانی را برای این هدف انتخاب کنند. این سمبل اصلی ترین و بارزترین نشان پمپ های سوئیسی است.

 

 

 

 

 

در اساطیر روم، فورتونا الهه ثروت و نیکبختی است. این الهه با یک تاج گندم که نماد فراوانی است، یک گل خشخاش، یک سکان که نشان دهنده شانس و تسلط بر سرنوشت است، یک شاخ که از آن تعداد زیادی سکه بیرون میریزد که نماد فراوانی است و دستانی که سکه ها را اهدا میکند که نشان بخشش آزادانه ی آن به دیگران است از نشانه های مُهر این ایزدبانوی روم باستان بر روی شمش ها است.

۱- تاج گندم

۲- گل خشخاش

۳- شاخ

۴- چرخ شانس

۵- سکه

6- دست بخشنده

تصویر حک شده بر روی شمش سوئیسی پمپ

 

نوع حکاکی: 

طرح لیدی فورتونا بر روی شمش ها با تکنیک بخصوص و با جدیدترین تکنولوژی ضرب شده است، بطوری که پس زمینه شفاف  و صیغلی و طرح روی آن برجسته و نسبتا مات است.

در پشت شمش ها نیز نشانه های مهمی حک شده که عبارت اند از:

۱- مهر مخصوص شرکت پمپ

۲- کشور سازنده

۳- وزن شمش

۴- نوع فلز بکار رفته در شمش

۵- خلوص فلز

۶- بارکد منحصر به فرد هر شمش

۷- مهر استاندارد شرکت پمپ

 

 

 

 

 

اصالت سنجی و امنیت:

در همه شمش های بسته بندی شده شرکت پمپ، ازجمله شمش طلا، از جدیدترین نوآوری امنیتی با نام ورای اسکن (VERISCAN) استفاده شده است که مطمئن ترین سیستم امنیتی و اصالت سنجی شمش و بسته بندی آن در جهان است. برای تایید محصول نیز میتوانید با گوشی همراه بارکد QR پشت محصول را اسکن کرده تا در صفحه مربوط جزییات محصول را ببینید و با آن مقایسه کنید. این روش از هرگونه دستکاری احتمالی و تغییر هر قسمت محصولات شرکت پمپ جلوگیری میکند. شما همچنین میتوانین اپلیکیشن آن را بر روی گوشی خود نصب کنید و از امکانات آن استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید:

شمش های تولید شده شرکت پمپ در دو نوع تولید میشوند:

1. شمش های ریختگری شده: در این روش، طلا یا دیگر فلزات گداخته شده و پس از طی فرایند خالص سازی کانی اولیه در قالب ریخته میشود تا شکل بگیرد. این روش یکی از رایج ترین راهها برای تولید شمش و ذخیره برای کشورها جهت ذخیره دارایی های کلان است. شمش هایی که به این روش تولید میشوند طرح فورتونا ندارند، اما مهر شرکت پمپ بر روی آنها حک شده است.

شرکت پمپ سوئیس برخی از شمش های طلا خود را با این روش تولید و عرضه میکند. وزن هایی که به فروش میرسند عبارتند از: ۱ تیل (۳۷.۵۱ گرم) – ۵۰ گرمی – ۱۰۰ گرمی – ۱ توله (۱۱۶.۶ گرم) –  ۲۵۰ گرمی – ۵۰۰ گرمی – ۱۰۰۰ گرمی – ۴۰۰ اونسی (۱۲.۴۴۰ کیلوگرم).

2. شمش های ضرب شده: این روش طی یک فرایند پیچیده و با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام میشود. این پروسه با برش نوار طلا  با استفاده از دستگاه پرداخت فلز بصورت ممتد شروع میشود. پس از آن ذوب شده تا در قالب ریخته شود و به ضخامت و اندازه مورد نظر برسد. سپس طرح یا دیگر اطلاعات بر روی آن ضرب میشود. بر روی این نوع شمش ها طرح فورتونا ضرب شده است.

 

 

 

 

 

وزن شمش های طلا شرکت پمپ که با این روش آماده شده اند، عبارتند از: ۱ گرمی – ۲.۵ گرمی – ۵ گرمی – ۱۰ گرمی – ۰.۵ اونسی (۱۵.۵۵ گرم) – ۱ تولاس (۱۱.۶۶ گرم) – ۲۰ گرمی – ۲ تولاس (۲۳.۳۲ گرم) – ۱ اونسی (۳۱.۱ گرم) – ۳ تولاس (۳۴.۹۸ گرم) – ۵۰ گرمی – ۵ تولا (۵۸.۳ گرم) – ۱۰۰ گرمی – ۵ اونسی (۱۵۵.۵ گرم) – ۲۵۰ گرمی – ۱۰ اونسی (۳۱۱ گرم) – ۵۰۰ گرمی – ۱ کیلوگرمی.

شمش طلا سوئیسی

لازم به ذکر است که تمام شمش های طلا تولید شده شرکت پمپ سوئیس از بالاترین خلوص طلا در جهان برخورداراند که همان عیار ۲۴ و یا ۹۹۹.۹ است و هر دو روش تولید که در بالا گفته شد تفاوتی در کیفیت نهایی شمش ها ندارند.

همچنین در برخی مناسبت های جهانی، شرکت پمپ اقدام به تولید نسخه محدود با طرح ویژه آن رویداد میکند. برای نمونه به مناسبت سال نو چینی، پمپ ها را با نماد سال چینی ضرب کرده و با بسته بندی بخصوصی به فروش میرساند.

بسته بندی:

برخی اوزان شمش های سوئیسی به دلیل وزن بالا امکان بسته بندی مهر و موم شده را ندارند. برای مثال شمش های ۲۵۰ گرمی، ۵۰۰ گرمی و یک کیلوگرمی دارای پلمپ نبوده، اما همچنان دارای مشخصات، بارکد و بسته بندی میباشند.

اما وزن های ۱ گرمی – ۲.۵ گرمی – ۵ گرمی – ۱۰ گرمی – ۰.۵ اونسی – ۲۰ گرمی – ۱ اونسی – ۵۰ گرمی و ۱۰۰ گرمی طرح فورتونا دارای بسته بندی مهر و موم شده میباشند که در زیر مهمترین نشانه ها برای تشخیص اصلالت آن به شما توضیح داده شده است:

 

 

 

جزییات روی بسته بندی:

۱- رنگ آبی پس زمینه

۲- طرح فورتونا به رنگ سفید

۳- ساخت سوئیس

۴- نشان شرکت پمپ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جزییات پشت بسته بندی:

۱- طرح فورتونا بصورتی که در زیر نور قابل تشخیص است

۲- نشان شرکت پمپ.

۳- استاندارد امنیتی ورای اسکن.

۴- سایت شرکت پمپ.

۵ – شماره سریال که میبایست با سریال حک شده بر روی شمش یکسان باشد. (بسیار با اهمیت)

۶- خلوص شمش (۹۹۹.۹).

– وزن شمش که میبایست با وزن حک شده بر روی شمش یکسان باشد.

۸- امضای شخصی که آنرا سنجش و تایید کرده.

۹- بارکد اختصاصی (QR Code) که پس از اسکن صفحه اختصاصی محصول را باز کرده و تمامی اصلاعات آن میبایست با شمشی که در اختیار دارید یکسان باشد. (بسیار با اهمیت)

۱۰- مهر شرکت پمپ

کلام آخر:

شرکت سوئیسی پمپ بدلیل بازاریابی قوی، توانایی تامین، استاندارد و تکنولوژی ضرب و تولید، بهره گیری از سیستم امنیتی پیشرفته از محبوبترین برندهای شمش در دنیا میباشد و مجموعه گرین گلد گالری مفتخر است تا با تامین این شمش ها و به حداقل رساندن واسطه ها بین واردکننده و خریدار، به یکی از اصلی ترین واردکنندگان این برند معتبر و محموب بین المللی بدل شده، محصولات این شرکت را با مناسب ترین قیمت به مشتریان خود ارائه دهد.

نگارنده: شباهنگ شیرازی