راهنمای جرمگیری طلا و روشهای مختلف آن

فلز طلا از دسته فلزاتی است که با اکسیژن واکنش نشان نمی دهد و در تماس با رطوبت نیز رنگ آن تغییر نمی کند. اما می بایست به این نکته توجه داشت که برای پایین آوردن عیار آن برای ساخت انواع زیورآلات، آن را با فلزات دیگری مانند مس و نقره ترکیب می کنند. در نتیجه ممکن است در گذر زمان و با توجه به میزان استفاده هریک از این آلیاژ ها برای ساخت، طلایی که استفاده می کنیم تعییر رنگ داده و سیاه شود.

همچنین برخورد آن نیز به وسایل یا سطوح مختلف یا دیگر زیورآلت (درصورت نگهداری نامناسب) می تواند بر روی آن خط و خش بیاندازد. همچنین با گذشت زمان و تماس با مواد و محصولات متفاوت از قبیل محصولت آرایشی، مواد شوینده و تعریق بدن، کدر شده و جلوه اولیه خود را نداشته باشد. در نتیجه نیاز دارید تا آن را تمیز کرده تا جلوه زیبای اولیه خود را دوباره به دست آورد.

روش های گوناگونی برای تمیز کردن انواع مصنوعات طلا وجود دارد که احتمالا شنیده باشید و یا در اینترنت راجع به آنها مطلبی خوانده باشید. در این مقاله روش های مختلف را بررسی میکنیم و مزایا و معایب هریک را بر می شمریم.

قبل از هرچیز به این نکته توجه داشته باشید که بهترین و حرفه ای ترین روش تمیز کردن و براق کردن انواع مصنوعات طلا، انجام این کار به دست افراد متخصص در این زمینه و با استفاده از دستگاه اولتر (Ultrasonic Cleaner) و بخار است. هزینه این کار نیز بسیار پایین بوده و بدون هیچگونه آسیب به طلا بهترین نتیجه را دارد. اما اگر به هر دلیل تمایل به انجام این کار در منزل دارید، می توانید در ادامه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دستگاه اولتر - Ultrasonic

دستگاه اولتر که طلا را با استفاده از امواج جرمگیری می کند

استفاده از سرکه: در همه محلول ها برای تعیین میزان اسیدی یا بازی از شاخصی به نام پی اچ یا PH استفاده می شود. به محلول هایی که PH آنها کمتر از عدد ۷ است، اسیدی می گویند. سرکه یک محلول با خاصیت اسیدی است که پی اچ آن حدودا ۲.۵ تا ۲.۷ است. بدلیل آنکه طلای متداولی که در بازار به فروش می رسد عیارش ۱۸ است و از دیگر فلزات برای پایین آمدن خلوص آن جهت فرم پذیری و ساخت استفاده شده، در نتیجه احتمال آنکه طلا دچار خوردگی شود را بالا می برد. از طرفی دیگر اگر در آن جواهرات یا دیگر انواع سنگ قیمتی بکار رفته باشد، یا از لاک در آن استفاده شده باشد، این روش آسیب زاست و به شما پیشنهاد نمی کنیم که از آن استفاده کنید.

فرمول کلی از این قرار است که مقداری سرکه را در یک ظرف ریخته و طلا را چند دقیقه در آن قرار دهید. بعد از آن طلا را با آب شسته و خشک کنید. برای خشک کردن نیز می توانید آن را بر روی دستمال قرار داده و اجازه دهید تا در دمای اتاق مدتی هوا بخورد. استفاده از سشوار با باد گرم نیز گزینه مناسب دیگری است که در زمان کوتاه تری نتیجه می دهد.

 

خشک کردن طلا

پس از جرمگیری طلا را با یک دستمال خشک کنید

استفاده از آبلیمو: آبلیمو نیز با PH نزدیک به ۲ یکی از مواد اسیدی است که عموما در منزل یافت می شود. همانند روش تمیز کردن با سرکه، خطر صدمه به طلایی که دارید زیاد است و همانند روش قبل به شما توصیه نمی کنیم، مگر آنکه عیار طلای شما بالا باشد.

حرارت دادن: گاها احتمال دارد در لا به لای گردنبند و یا دستبندتان پرز یا مو گیر کرده باشد و بخواهید آن را از بین ببرید. سوزاندن این پرزها و مو شاید به نظر روش کارآمدی باشد، اما این احتمال خصوصا برای قطعات ظریف وجود دارد که در اثر حرارت آب شده و یا پاره شوند. اگر از شعله فندک یا کبریت استفاده کنید نیز ممکن است طلای شما سیاه شود. در نتیجه کاملا با احتیاط این کار را انجام دهید و یا از آن صرف نظر کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی: شاید یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای تمیز کردن طلایی که دارید، استفاده از مایع ظرفشویی باشد. این ماده به دلیل خاصیت چربی زدایی گزینه بسیار مناسبی برای جرمگیری طلای شماست. نکته استفاده از مایع ظرفشویی این است که بعد از اتمام کار حتما خوب طلا را آبکشی کنید تا مایع ظرف شویی در آن باقی نماند و دوباره تبدیل به جرم نشود.

دو روش مناسب برای شستشو با مایع ظرفشویی وجود دارد:

روش اول: در یک ظرف مقداری آب ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. سپس خوب آن را هم بزنید تا همگن شود. بعد طلا را در آن شستشو دهید. استفاده از یک مسواک با برس نرم هم فکر خوبی است. بعد از انجام این مرحله، طلای خود را خوب آبکشی کرده و خشک کنید.

 

جرمگیری طلا با استفاده از یک مسواک نرم

برای تمیز کردن طلا و جرمگیری میتوانید از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید

روش دوم: یک قابلمه کوچک را بر روی گاز قرار دهید. سپس مشابه راه اول مقداری آب و مایع ظرفشویی در آن بریزید و گاز را روشن کنید. دمای آب نباید به نقطه جوش برسد اما باید داغ باشد. سپس طلا را در آن گذاشته و چند دقیقه به آن فرصت دهید. سپس آن را خارج کرده، آبکشی کنید و بگذارید تا خشک شود.

کلام آخر اینکه تا جای ممکن سعی کنید حلقه، زنجیر و دستبند طلای خود را در زمان استحمام، استخر، شستن ظروف و هر فعالیت دیگری که ممکن است به آن آسیب وارد کند یا باعث جرم گرفتگی آن شود، دربیاورید. دلیلی که پیشنهاد می شود که طلای خود را بصورت دوره ای تمیز و براق کنید، افزایش درخشندگی و برق طلا، افزایش طول عمر آن و از بین بردن گرد و غبار، چربی پوست یا لوازم آرایشی و همچنین برای زیورآلتی چون گردنبند، از بین بردن تارهای مو از لا به لای آن است.

 

 

نگارنده: شباهنگ شیرازی